Functionele & statistische cookies
Deze cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van onze website. Ook enige analytische
gegevens die verzameld worden zijn helemaal anoniem.
Meer informatie over het privacy-en
cookiebeleid.
De DAF XD zet de standaard in het distributievervoer en specifieke toepassingen, met nieuwe functies die echt een verschil maken.
Het resultaat is een geweldige omgeving voor rijden, werken en rusten.
De Nieuwe Generatie DAF XD wordt geleverd met een Day Cab, Sleeper Cab of Sleeper High Cab in een compleet assortiment van configuraties met 2, 3 en 4 assen, zowel trekkers als bakwagens met enkele of dubbele aandrijving. Op deze manier kunt u altijd het beste voertuig voor uw specifieke toepassing selecteren.
Tegenwoordig gelden er in groene leefbare steden strenge eisen voor distributievoertuigen. Ze moeten stiller en schoner zijn en kwetsbare weggebruikers beschermen. Hetzelfde geldt voor het uitgebreid assortiment aan specifieke toepassingen. Daarom zit de veelzijdige Nieuwe Generatie XD boordevol innovaties die dit mogelijk maken en stelt die nieuwe normen voor veiligheid, efficiëntie en chauffeurscomfort.
Verkeersveiligheid is een topprioriteit voor trucks die vaak in stedelijke gebieden rijden. Daarom heeft de Nieuwe Generatie DAF XD een lage cabinepositie, een grote voorruit en extreem lage raamlijnen, is hij toonaangevend op het gebied van direct en indirect zicht en wordt hij ondersteund door geavanceerde technologieën zoals het DAF Digital Vision System en de unieke DAF Corner View. Met de compleet nieuwe, robuuste cabineconstructie, het pakket ondersteuningssystemen voor de chauffeur en de eersteklas ergonomie is de Nieuwe Generatie DAF XD de nieuwe marktleider in de distributie- en specifieke klasse als het gaat om veiligheid.
De cabine van de Nieuwe Generatie XD is maar liefst 17 cm lager geplaatst dan die van de Nieuwe Generatie XF. Door optimale plaatsing van componenten achter de grille zijn de raamlijnen van zowel de voorruit (2,3 m2) als van de zijruiten zo laag mogelijk.
Als optie is er aan de bijrijderszijde een ruit met zicht op de stoeprand mogelijk, die in combinatie met de opklapbare stoel uitstekend zicht biedt op mensen en objecten naast de truck, wanneer de bijrijdersstoel is opgeklapt.
Het DAF Digital Vision System (DDVS) is standaard op veel 4x2 en 6x2 wegvoertuigen, en vervangt de hoofd- en groothoekspiegels door inschuifbare camera's die hoog op de cabine zijn gemonteerd om optimaal zicht te bieden in alle weersomstandigheden. De monitors zijn ergonomisch aan de linker- en rechterzijde van het cabine-interieur geplaatst, en de functies voor automatisch pannen, extrabrede kijkhoek en ontdooien zorgen voor veilig en eenvoudig manoeuvreren van het DDVS.
DAF Corner View vervangt met een camera zowel de trottoirspiegel als de frontzichtspiegel en biedt een veel groter gezichtsveld. Het display van DAF Corner View is logisch geplaatst op de A-stijl aan de bijrijderszijde, zodat de chauffeur in één oogopslag ziet wat er aan de bijrijderszijde van de truck gebeurt.
De cameraschermen van het DAF Digital Vision System zijn logisch geplaatst op de A-stijlen in de cabine en zijn voorzien van overlayers, die de chauffeur ondersteunen bij het manoeuvreren en inhalen. Het systeem heeft geavanceerde functies zoals automatisch 'pannen' – om de achterkant van de trailer in een bocht in de gaten te houden – en geeft een extra breed groothoekbeeld om eenvoudig en veilig te kunnen manoeuvreren in steden en laadzones.
Met het nieuw ontworpen Vision Dashboard als standaard profiteert de Nieuwe Generatie DAF XD optimaal van de lage raamlijnen. Dit dashboard loopt aan de bijrijderszijde steil af naar de voorruit.
Geen enkele stad ter wereld lijkt meer vastbesloten om het aantal ongevallen tussen bedrijfswagens en kwetsbare weggebruikers te beperken dan Londen, wat wordt weerspiegeld door de strenge London Direct Vision Standard (DVS).
Hoewel het voor alle fabrikanten van vooral middelzware en zware trucks lastig is om te voldoen aan de voortdurend aangescherpte regels, onderschrijft DAF het doel van de DVS volledig: het directe zicht vanuit de chauffeurspositie maximaliseren om de veiligheid op de weg te vergroten.
Wanneer de Nieuwe Generatie DAF XD distributietrucks zijn uitgerust met het unieke DAF Vision Door en DAF Corner View camerasysteem, krijgt de truck 5 sterren, het maximaal haalbare aantal in de DVS. Dit illustreert de unieke marktpositie van de XD als het gaat om direct zicht.
De Nieuwe Generatie DAF XD is de nieuwe maatstaf op het gebied van efficiëntie in het distributiesegment en voor speciale toepassingen. De uitstekende prestaties – die leiden tot de laagste emissies – zijn het resultaat van een uiterst aerodynamisch ontwerp en de ultramoderne PACCAR MX-11 en PACCAR PX-7 aandrijflijnen. Het gunstige voertuiggewicht en volop onderhoudsgemak dragen bij aan respectievelijk het hoogste laadvermogen en de hoogste inzetbaarheid in zijn klasse.
De PACCAR PX-7 motoren bieden 4 vermogens van 167 kW/227 pk tot 227 kW/308 pk en standaard een uitlaatrem.
Er zijn vier vermogensvarianten:
Een optionele motorrem zorgt voor aanzienlijk efficiëntere remprestaties.
De PACCAR MX-11 motoren worden gekenmerkt door talloze innovaties voor ongeëvenaarde efficiëntie.
Er zijn vijf varianten beschikbaar:
Het zijn allemaal 'multi-torque' varianten die in de hoogste versnelling maximaal 150 Nm extra koppel leveren.
Ook maken ze downspeeding mogelijk omdat het maximumkoppel al vanaf 900 omw/min beschikbaar is.
De nieuwe MX Engine Brake levert tot 20% meer remkracht en doet dat bij lagere toerentallen. Het resultaat is een unieke remkoppelcurve die vlak is van 1100 tot 2100 omw/min. Dit is vergelijkbaar met veel 13-liter motoren in de markt.
In de Nieuwe Generatie DAF XD is elk aspect van de aandrijflijn geoptimaliseerd voor distributie en speciale toepassingen. De 'International Truck of the Year 2023' is leverbaar met de allernieuwste PACCAR PX-7 en PACCAR MX-11 motoren voor de hoogste efficiëntie, uitstekende prestaties en een geweldig comfort.
De nieuwe DAF XD heeft een ultramodern luchtinlaatsysteem. De voorste inlaat gebruikt lucht aan de voorkant van het voertuig en leidt deze direct via de kortste route naar de motor. Het resultaat is een minimale temperatuurstijging, een lage drukval en het gebruik van stuwlucht, waardoor maximale efficiëntie wordt gegarandeerd.
De unieke constructie van de uitlaat over het chassis helpt het warmteverlies van uitlaatgassen die de motor verlaten op weg naar het uitlaatgasnabehandelingssysteem (EAS) tot een minimum te beperken. Hoge uitlaatgastemperaturen garanderen een optimale EAS efficiëntie, wat het laagst mogelijke brandstofverbruik ondersteunt.
Alle Nieuwe Generatie DAF voertuigen maken optimaal gebruik van elke kilo lucht die door de grille stroomt, met minimale inschakeling van de ventilator. De nieuwste stromingsgeleiders in de grille en de aan de cabine gemonteerde inkapseling zorgen voor een uitstekende aerodynamica onder de motorkap. Het resultaat is de best mogelijke passieve koeling.
Onderdeel van de efficiënte aandrijflijnen van de DAF XD is de TraXon geautomatiseerde versnellingsbak van de nieuwste generatie. Deze transmissie biedt nieuwe functies, zoals 'urge to move', waarmee de manoeuvreersnelheid van het voertuig nauwkeurig wordt gedoseerd door het rempedaal op te laten komen. De optimale wegrijversnelling wordt automatisch geselecteerd door het laadvermogen van het voertuig rechtstreeks af te leiden van onder andere de druk van luchtbalgen en de input van de oplegger.
Met name voor vuilniswagens biedt DAF een volledig automatische Allison transmissie in combinatie met de MX-11 motor met 220 kW/299 pk en 251 kW/341 pk. Deze versnellingsbak is voorzien van een nieuwe transmissieregelmodule en nieuwe software voor minder wrijving en optimale piekprestaties, wat resulteert in een nog lager brandstofverbruik. Bovendien geniet de chauffeur van een soepele schakelkarakteristiek.
De Nieuwe Generatie DAF XD met de PX-7 motor is voorzien van een nieuwe volautomatische PowerLine transmissie met 8 versnellingen, die uitstekende rijeigenschappen biedt en tot 7% brandstofzuiniger is. Alle aandrijflijnopties maken van de nieuwe DAF XD een plezier om te rijden, zelfs bij de meest veeleisende toepassingen.
De nieuwe DAF XD heeft dezelfde geavanceerde functies voor slimme brandstofregeling als de rest van de Nieuwe Generatie DAF serie. Denk aan Predictive Cruise Control van de derde generatie en nieuwe EcoRoll functies die tot 93 km/h aan het einde van een afdaling mogelijk maken. Geoptimaliseerde EcoRoll voorkomt onnodig remmen en daaruit voortvloeiende energieverliezen. Bovendien maakt Preview Downhill Speed Control, in combinatie met de verbeterde MX Engine Brake, een intarder overbodig. Het voertuiggewicht wordt daardoor lager, wat de brandstofefficiëntie vergroot en de CO2-emissie verlaagt. Dit alles draagt bij aan de laagst mogelijke VECTO score.
De achterassen hebben een aantal kenmerken die helpen de efficiëntie te verbeteren. Lagere oliepeilen en nieuwe pignonlagers verminderen verliezen door wrijving. De remmen zijn lichter en bijzonder robuust en de lichtgewicht remklauwen van de nieuwste generatie zijn aangevuld met een nieuwe functie 'Active Calliper Release', die verdere wrijvingsverliezen voorkomt.
Perfecte toegankelijkheid, ongekende binnenruimte en een werk- en leefomgeving met het rijke gevoel van een luxe personenauto. Dat maakt de Nieuwe Generatie DAF XD tot de meest comfortabele distributie- en specifieke truck voor de chauffeur. DAF XD zet in elk aspect een ongekende standaard met deze nieuwe serie trucks.
We hebben naar elk aspect van het werk van de chauffeur gekeken om te zorgen voor optimaal comfort. Zo kunnen chauffeurs die veel stops moeten maken gemakkelijk in en uit de nieuwe DAF XD stappen.
In de praktijk betekent dit standaard twee treden. Voor grotere wielmaten (meer dan 315/70) kunnen chauffeurs met drie treden gemakkelijk in de truck stappen.
Het portier draait ver open en heeft logisch geplaatste handrails aan de A- en B-stijl. Voor optimale toegankelijkheid kan het stuurwiel in een handomdraai in een rechte parkeerstand worden vastgezet. En eenmaal binnen wacht een geweldig interieur op de chauffeur!
Het verstelbereik van de chauffeursstoel is 250 mm in de lengte en 145 mm in de hoogte, wat veel ruimer is dan wat gebruikelijk is in dit segment. Het stuurwiel kan in een hoek van maar liefst 6° tot 55° worden versteld en is comfortabel te bedienen, hoe ver de stoel ook naar achteren is geplaatst. De wegklapfunctie is vooral handig om in en uit de cabine te stappen. Met veel beenruimte kan elke chauffeur de ideale positie vinden om comfortabel te rijden.
De Nieuwe Generatie DAF XD biedt meer dan voldoende opbergruimte. Het middelste gedeelte van het dashboard bevat grote opbergruimten, zowel boven als onder, waar zich een open compartiment met twee geïntegreerde bekerhouders voor mokken en drinkflessen bevindt
Chauffeurs die hun administratie willen bijwerken of van hun maaltijd willen genieten, hebben veel plezier van de grote, praktische, inschuifbare dashboardtafel. Deze tafel is al tientallen jaren standaard beschikbaar in de langeafstandsvoertuigen van DAF en is nu als optie beschikbaar in de Nieuwe Generatie XD Day Cab, Sleeper en Sleeper High Cab.
Het dashboard van de Nieuwe Generatie DAF XD is prachtig ontworpen en bevat geavanceerde displays. Het heeft een aantrekkelijk, centraal 12-inch display voor alle informatie over het voertuig en een optioneel 10,1-inch touchscreen voor het DAF Navigation en Infotainment System. Alle belangrijke informatie is in één oogopslag zichtbaar, dicht bij de horizon van de bestuurder.
Essentiële voertuigfuncties worden bediend met fysieke knoppen, die logisch en binnen handbereik op het soft-touch dashboard en het stuurwiel zijn geplaatst. De uitstekende ergonomie weerspiegelt de filosofie van DAF 'Ogen op de weg, handen aan het stuur', gericht op optimaal comfort en maximale veiligheid.
Het dashboard bevat 3 USB-aansluitingen voor telefoons en tablets en een speciaal vak voor het draadloos opladen van een mobiele telefoon.
Een aangenaam interieurklimaat is van essentieel belang voor het comfort van de chauffeur. DAF past standaard een slim klimaatsysteem toe waarbij de ingestelde, comfortabele temperatuur in de cabine tot wel een uur constant blijft, door gebruik te maken van de restwarmte van de motorkoelvloeistof. Dit is niet alleen comfortabel en bijzonder handig tijdens korte stops, maar verhoogt ook de efficiëntie, omdat het klimaatsysteem niet opnieuw 'hard moet werken' na elke stop.
De Nieuwe Generatie XD biedt een scala aan interieurverlichting, waaronder LED-technologie, om het rijden, ontspannen en slapen zo comfortabel mogelijk te maken. De Day Cab is standaard uitgerust met gloeilampverlichting, terwijl LED-verlichting standaard is in de Sleeper Cab en Sleeper High Cab. Er zijn hoogwaardige verlichtingsopties beschikbaar voor alle varianten waarmee u optimaal profiteert van de uitzonderlijk royale cabine.
Met de Nieuwe Generatie XD zet DAF een grote stap op het gebied van rijden en rijgedrag. Dankzij het hogere koppel in de hoogste versnelling is de PACCAR MX-11 uiterst efficiënt en biedt superieure souplesse. Tegelijkertijd maakt de nieuwe TraXon versnellingsbak manoeuvreren veel gemakkelijker en nauwkeuriger.
Vernieuwde functies zijn onder meer de geautomatiseerde wegrijversnelling en 'urge to move', waarbij het rempedaal wordt gebruikt om de truck in beweging te zetten. De functie Rock-Free helpt een vastgereden voertuig los te rijden door het gaspedaal voorzichtig in te trappen. Deze functies maken een handgeschakelde versnellingsbak volledig overbodig.
De langere cabine maakt gebruik van een nieuw ontwerp van het chassis aan de voorzijde met hoge torsiestijfheid, wat bijdraagt aan een uitzonderlijk chauffeurscomfort. Daarnaast heeft de Nieuwe Generatie XD een volledig vernieuwde cabinevering, een nieuw frontontwerp en nieuwe stabilisatorbussen voor de cabine. Dit alles helpt trillingen in de aandrijflijn, de stoelen en de stuurinrichting te verminderen en het comfort nog verder te verhogen. Het ontwerp van de achterasophanging zorgt voor superieur rijgedrag.
Dankzij de geoptimaliseerde vorm van de cabine en dikke portierrubbers wordt windgeruis tot een absoluut minimum beperkt. Het geluidsniveau in het interieur is dan ook fenomenaal laag, waardoor chauffeurs langer alert blijven. Stap in en geniet van de stilte!
Davy De Belie
VERKOOP DAF
03/722 90 12 0473/87 07 54 davy@ttvandenkeybus.be Contacteer DavyChiel Vercauteren
VERKOOP DAF
03/722 90 10 0471 50 40 79 chiel@ttvandenkeybus.be Contacteer Chiel