Functionele & statistische cookies
Deze cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van onze website. Ook enige analytische
gegevens die verzameld worden zijn helemaal anoniem.
Meer informatie over het privacy-en
cookiebeleid.
jun 2021
DAF zet de nieuwe standaard met een volledig nieuwe serie trucks. De nieuwe XF, XG en XG+ bieden de hoogste kwaliteit, een 10% lager brandstofverbruik, een volledige reeks passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen en de overtreffende trap in luxe. De productie van de Nieuwe Generatie DAF start in oktober.
De Europese Commissie heeft nieuwe regelgeving voor afmetingen en gewichten voor vrachtwagencombinaties in het leven geroepen om grenzen te verleggen op het gebied van de reductie van emissies (CO2), alsook op het gebied van verkeersveiligheid en chauffeurscomfort. DAF is de eerste Europese truckfabrikant die een nieuwe generatie vrachtwagens introduceert met een zeer aantrekkelijke en aerodynamische vormgeving, die het resultaat is van de extra vrijheid die de nieuwe regelgeving biedt. De Nieuwe Generatie XF, XG en XG+ zijn toonaangevend in efficiency, veiligheid en chauffeurscomfort.
Sinds de onthulling van de eerste generatie in 1997, is de DAF XF een image-leader, de beste keuze voor de ondernemer en de droom van elke chauffeur. In totaal zijn er maar liefst 650.000 exemplaren verkocht. De XF levert vervoerders in meer dan 50 landen de hoogste kwaliteit tegen de laagste operationele kosten. Niet voor niets werden verschillende generaties van de XF bekroond met titel ‘International Truck of the Year’.
Nu introduceert DAF de Nieuwe Generatie XF. Die heeft een volledig nieuw cabine-ontwerp, dat zich onderscheidt door een verlenging van 160 mm aan de voorzijde voor een optimale aerodynamica, de beste energie-efficiency en de laagste CO2-emissies. De cabinevloer van de Nieuwe Generatie XF staat 75 mm lager dan die van de veelgeprezen en nog altijd beschikbare XF Super Space Cab en Space Cab. In combinatie met een grote voorruit en zeer lage ruitlijnen, resulteert dit in een ongeëvenaard direct zicht. Dat draagt bij aan de hoogste veiligheid, met name ook voor kwetsbare weggebruikers. In het interieur biedt de nieuwe XF een riante stahoogte van 1.900 tot 2.075 mm, afhankelijk van de positie in de cabine.
Naast de XF, introduceert DAF de XG en XG+, waarmee een nieuw topsegment wordt gecreëerd. De XG en XG+ profiteren maximaal van de nieuwe Europese regelgeving. Behalve dat ze aan de voorzijde 160 mm langer zijn, kennen de cabines van deze beide topmodellen ook nog eens 330 mm extra lengte aan de achterzijde. Dat leidt tot een ongeëvenaard grote werk-, woon- en slaapruimte.
De cabinevloer ligt bij de XG en XG+ 125 mm hoger dan bij van de Nieuwe Generatie XF. De nagenoeg vlakke vloer biedt de optimale combinatie van een gemakkelijk instap met slechts 3 treden en een fantastische zitpositie met een uitstekend direct zicht.
De cabine van de DAF XG biedt een stahoogte van maar liefst 2.025 tot 2.105 mm en – dankzij de verlenging aan de achterzijde – een enorme binnenruimte.
De nieuwe XG+ verslaat elke andere truck op de markt als het om binnenruimte gaat. De hoogte van het dak is nog verder vergroot, zodat een stahoogte tot een indrukwekkende 2.220 mm beschikbaar is. De XG+ is het onvolprezen vlaggenschip van DAF en biedt een comfort en een ruimte die uniek zijn in de hele industrie. Met een inhoud van 12,5 m3 is de DAF XG+ zelfs 14% groter dan de benchmark vandaag-de-dag: de huidige DAF XF Super Space Cab.
De Nieuwe Generatie XF, XG en XG+ kenmerken zich een aantrekkelijke en onderscheidende vormgeving. De zijkanten staan ietwat onder een hoek en met de vlak en naadloos op elkaar aansluitende cabinepanelen, voorruit en portieren leidt dat tot een voortreffelijke aerodynamica.
De trucks van de Nieuwe Generatie XF, XG en XG+ vallen op door een stijlvolle grille met chromen accenten. Daarboven bevindt zich een zilverkleurige naamplaat, waarbij het glanzend ingelegde logo de klasse van de voertuigen onderstreept. De luchtinlaat is fraai in de voorzijde geïntegreerd en draagt bij aan het stoere en tegelijkertijd elegante ontwerp. Dat verder wordt versterkt door de prominente grille, die de toegenomen lengte aan de voorzijde accentueert.
De stalen bumper heeft een kunststof ‘huid’ en bestaat uit drie delen om een lage schadegevoeligheid te combineren met lage reparatiekosten in geval van schade.
Een kenmerkend design-element wordt gevormd door de fraai gestileerde koplampen met geïntegreerde day time running lights en cornering lights. Ze dragen bij aan het stoere uiterlijk van de trucks en bieden in het donker een ongekend zicht. De aantrekkelijke vormgeving van de truck wordt verder benadrukt door de mooie LED Skylights – standaard op de XG en XG+ – met voor elk model een specifiek ontwerp.
De zijkanten van de cabine zijn even stijlvol als de voorzijde. Het ontwerp is strak en glad, met opgaande lijnen die het dynamische design extra onderstrepen.
Voor de nieuwe DAF trucks worden alleen de beste materialen gebruikt. De cabinestructuur is opgetrokken uit lichtgewicht en hoogwaardig staal en in het interieur wordt veelvuldig gebruik gemaakt van leer en eersteklas, zacht aanvoelende materialen.
De nieuwe generatie DAF is ontworpen met gebruikmaking van de Six Sigma kwaliteitsmethodiek. Verder hebben de voertuigen meer dan 20 miljoen kilometer aan functionele en praktijktests ondergaan om maximale levensduur en betrouwbaarheid zeker te stellen en levensduur- en praktijktests om ervoor te zorgen dat de nieuwe trucks voldoen aan de hoge kwaliteitsnormen van DAF.
Volledig in lijn met de nieuwe Europese Masses & Dimensions regelgeving, is de Nieuwe Generatie DAF-trucks ontworpen met volledige aandacht voor de belangrijkste ontwikkelingscriteria: het introduceren van een nieuwe norm op het gebied van efficiency, veiligheid en chauffeurscomfort, zonder afbreuk te doen aan de superieure betrouwbaarheid en duurzaamheid waar DAF trucks om bekend staan.
DAF heeft er alles aan gedaan om de best mogelijke aerodynamica te realiseren. Het resultaat is een aantrekkelijk exterieurdesign met optimale radii, een taps toelopende cabinevorm en het overal toepassen van afdichtingen om luchtstromen nergens te verstoren. De afgeronde voorruit, de ellipsvormige hoekpanelen, de gestroomlijnde afwerking van de A-stijlen, een plaat met geïntegreerde spoiler onder de bumper en een unieke windgeleiding in de spatschermen dragen allemaal bij aan de superieure aerodynamica, net als de optionele camera's in plaats van spiegels.
Net zo belangrijk zijn de vele maatregelen die zijn genomen om de luchtstroom in het motorcompartiment en onder de cabine te optimaliseren. Hiertoe behoren onder meer de afdichtingen rond de koeler van de luchtinlaat en de radiateur, luchtstroomgeleiders en voorzieningen die voorkomen dat opgewarmde lucht opnieuw wordt aangezogen. Ook wielkasten die aan de bovenzijde volledig gesloten zijn, leveren hier een bijdrage. Alle maatregelen samen, leiden tot een maar liefst 19% betere aerodynamica, wat zorgt voor een tot 6,3% – van de in totaal 10% – hogere brandstofefficiency.
Om de efficiency nog verder te verbeteren, zijn de nieuwe generatie DAF XF, XG en XG+ uitgerust met nieuwe aandrijflijnen, met nieuwe technologieën voor motor en versnellingsbak en vernieuwingen aan de achteras.
De verbranding van de 10,8 liter PACCAR MX-11 en 12,9 liter PACCAR MX-13 motoren is geoptimaliseerd door het gebruik van nieuwe injectoren, een nieuwe cilinderkop, een nieuw cilinderblok – waardoor hogere drukken mogelijk zijn – en zuigers en cilinderbussen van een nieuw ontwerp. Met het oog op de beste luchthuishouding wordt een nieuwe generatie, efficiënte turbocompressors toegepast. Nieuwe luchtcompressoren, oliepompen en dynamo's zorgen er verder voor dat parasitaire verliezen tot een minimum worden beperkt. De unit voor de nabehandeling van uitlaatgassen (EAS) is nieuw ontworpen om de kortste weg tussen motoruitlaat en EAS-inlaat te realiseren. Zo wordt het verlies aan temperatuur van de uitlaatgassen tot het absolute minimum beperkt voor de hoogste efficiency.
Het resultaat is een uiterst efficiënte motor met uitstekende prestaties (zowel tijdens het rijden als het remmen), lagere CO2-emissies en een service-interval van slechts een keer per jaar. Ook de gewichtsbesparing van 10 tot 15 kilo die met de motor bereikt werd, draagt bij aan de productiviteit van de trucks.
Luchtgeleiders staan garant voor een uitstekende aerodynamica onder de cabine en in het motorcompartiment. Tegelijkertijd dragen ze bij aan een zeer efficiënte koeling, waardoor de ventilator zo min mogelijk ingeschakeld hoeft te worden. Voor een optimaal management van de temperatuur en voor uitstekende motorprestaties worden bovendien een intercooler toegepast die de radiateur volledig bedekt.
Samen zorgen de nieuwe technologieën voor motoren en EAS-systeem en de verfijningen op het gebied van de warmtehuishouding voor 2.8% van de in totaal 10% winst in brandstofefficiency.
De DAF XF, XG en XG+ worden standaard uitgerust met een TraXon geautomatiseerde versnellingsbak. Nieuw is dat bij het wegrijden automatisch de meest ideale versnelling wordt gekozen. ‘Voorspellende’ (predictive) functies zijn uitgebreid en als optie is urge-to-move leverbaar, waarbij het ‘kruipen’ van de truck uitstekend met het rempedaal te doseren valt.
Voor een maximale efficiëntie van de aandrijflijn, worden achterassen met gereduceerde olieniveaus toegepast en met nieuwe lagers voor de pignons. Een nieuwe generatie remklauwen leidt tot minder wrijvingsverliezen en een lager gewicht.
Lage voertuiggewichten (het eigengewicht van de nieuwe generatie XF 4x2 trekker in de meest gangbare specificatie bedraagt slechts 6.912 kg) en verbeterde rijhulpsystemen voor de chauffeur (Predictive Cruise Control 3 met uitgebreide EcoRoll-functies en Preview Downhill Speed Control) zorgen ervoor dat de totale verhoging van de brandstofefficiency maar liefst tot 10% gaat. Dat is de grootste stap die DAF ooit op dit vlak maakte én waarmee een nieuwe maatstaf in de industrie wordt geïntroduceerd.
Naast een eersteklas efficiëntie en lage emissies, leveren de PACCAR MX-11 en
MX-13 motoren uitstekende prestaties, dankzij een verhoging van het koppel met
50 tot 100 Nm in de hoogste versnelling (direct drive). De meest krachtige 390 kW/530 pk-variant levert nu 2.700 Nm in de hoogste versnelling en 2.550 Nm in elke versnelling daaronder.
De nieuwe generatie HE400-turbocompressors verbetert de luchthuishouding en versterkt daarmee de toch al indrukwekkende prestaties bij lage toerentallen (down-speeding). Het maximum koppel is nu al bij alle motor-varianten (inclusief de MX-13 met 390 kW/530 pk) al beschikbaar bij 900 toeren per minuut. Bovendien levert de veelgeprezen motorrem nu nog eens tot 20% méér koppel bij lagere toerentallen. Ook daarmee wordt een nieuwe maatstaf gezet.
Met de introductie van de Nieuwe Generatie XF, XG en XG+ introduceert DAF over-the-air-updates voor de motor- en EAS-systemen, de voertuig-ECU, de Central Security Gateway (CSG) en DAF Connect. Maximale voertuigbeschikbaarheid van de trucks wordt verder versterkt door onderhoudsintervallen tot 200.000 kilometer. Voor transport over lange afstanden is een verlengde onderhoudsinterval beschikbaar die voor reguliere wegtoepassingen een onderhoudsbeurt per jaar betekent; uniek in de industrie.
In combinatie met DAF MultiSupport, dat nu ook pan-Europese reparatie- en onderhoudscontracten kan aanbieden, resulteert dit in maximale flexibiliteit en uptime.
Een onovertroffen direct zicht, dat was één van de uitgangspunten bij de ontwikkeling van de Nieuwe Generatie DAF trucks. Daarom hebben de nieuwe XF, XG en XG+ een grote voorruit die uitzonderlijk ver naar beneden doorloopt.
Als optie is aan de bijrijderszijde een Kerb View Window leverbaar, die in combinatie met de nieuwe, opklapbare bijrijdersstoel een uitstekend zicht biedt op bijvoorbeeld voetgangers, fietsers en kinderen naast de truck. De nieuwe spiegelbehuizingen zijn slank van vorm. De open ruimte tussen de spiegels onderling én tussen de spiegels en de A-stijl, draagt bij aan een uitzonderlijk goed direct zicht.
Nieuw is het DAF Digital Vision System (optie), dat de hoofd- en groothoekspiegel vervangt. De camera’s leiden tot een nog beter direct zicht, terwijl ze ook de aerodynamica en daarmee het brandstofverbruik ten goede komen. Het DAF Digital Vision System biedt de functie van 'auto panning', waarbij in een bocht automatisch de achterzijde van de trailer gevolgd wordt. Op de schermen in de cabine worden ‘overlays’ geprojecteerd, die extra informatie geven over bijvoorbeeld de lengte van het voertuig, handig tijdens het manoeuvreren en inhalen.
Zelfs onder extreme weersomstandigheden bieden de verwarmde camera’s van het DAF Digital Vision System een helder zicht. Uniek is dat de camera's elektrisch inklapbaar zijn.
De DAF Corner View is een optie waarbij een camera, de frontzichtspiegel, trottoirspiegel en de dodehoekspiegel vervangt en die het bereik van de conventionele spiegels ruimschoots overtreft. Daarmee wordt de verkeersveiligheid verder verbeterd, vooral van kwetsbare weggebruikers. Het scherm van de DAF Corner View bevindt zich op de A-stijl aan bijrijderszijde, waar die verwacht wordt.
Voor optimaal zicht en zichtbaarheid was DAF in 2013 de eerste in de truckindustrie die LED-koplampen introduceerde. Voor de nieuwe generatie XF, XG en XG+ gaat DAF nog een stap verder: volledige LED-verlichting op elk model, dus inclusief Daytime Running Lights, dimlicht, grootlicht, bocht- en manoeuvreerverlichting, Skylights, zijmarkeringslichten en de optionele mistlampen vóór. LED geeft niet alleen geweldig helder licht, maar draagt dankzij het lage energieverbruik en de lange levensduur ook bij aan lage operationele kosten. Automatic Lighting Selection zorgt ervoor dat onder donkere en regenachtige omstandigheden, de koplampen automatisch aan gaan.
Het nieuwe cabine-structuur wordt gekenmerkt door een laag gewicht en is tegelijkertijd enorm sterk. Aan de voorzijde bevinden zich op het schutbord energie-absorberende steunen (crash boxes) en kreukelzones die in de achterzijde van de cabine zijn geïntegreerd, bieden bescherming tegen schuivende lading van achter.
De nieuwe generatie DAF XF, XG en XG+ zijn uiteraard voorzien van DAF’s gepatenteerde ProCaDis-systeem (Cab Displacement System). Hierdoor schuift de cabine tijdens een ongeval op een gecontroleerde manier 400 mm naar achter en blijft deze aan het chassis verbonden. De cabinestructuur blijft dan zo veel mogelijk intact, wat de overlevingsruimte voor de inzittenden vergroot.
Op de XF, XG en XG+ wordt een volledige reeks actieve veiligheidsvoorzieningen aangeboden. Dit zijn onder andere Brake Assist, Lane Departure Warning System en Emergency Brake Lights. Het ‘Advanced Emergency Braking System’ van de derde generatie (AEBS-3) kan bij snelheden tot 80 kilometer per uur volledig autonoom een noodstop maken en daarmee helpen een aanrijding met een stilstaand of rijdend voertuig te voorkomen. Bij het veranderen van richting, waarschuwt City Turn Assist voor andere weggebruikers of objecten aan de bijrijderszijde.
Andere optionele systemen zijn de nieuwe DAF Electronic Park Brake, dat de remmen automatisch activeert, zodra de motor wordt uitgeschakeld. De Low Speed Trailer Brake stuurt de remmen van de trailer onafhankelijk van de truck, zodat er extra veilig aan- en afgekoppeld kan worden. De Park Brake Assist schakelt – naast de parkeerrem – de bedrijfsremmen in, om te voorkomen dat de truck beweegt tijdens bijvoorbeeld het laden of lossen met een kraan of tijdens het kiepen van de laadbak.
Als het om veiligheid gaat, is de filosofie van DAF altijd geweest: 'Handen aan het stuur, ogen op de weg'. Daarom biedt de Nieuwe Generatie DAF een in de industrie onovertroffen ergonomie. Alle aan het rijden gerelateerde functies worden vanaf het stuurwiel en de stuurkolomhendels bediend, evenals het menu van het digitale dashboard, de geautomatiseerde TraXon versnellingsbak en de audio- en telefoonfuncties. Andere, secundaire rijfuncties worden bediend met fysieke schakelaars die logisch op het dashboard zijn geplaatst en gemakkelijk en op de tast te bedienen zijn.
Eersteklas chauffeurscomfort begint met een goede toegankelijkheid van de cabine. En die is met slechts drie, zorgvuldig geplaatste treden uitstekend. Om het instappen nog gemakkelijker te maken, kan het nieuwe stuurwiel ver naar voren worden weggeklapt.
Zodra de chauffeur is ingestapt, raakt hij of zij direct onder de indruk van de ruime stahoogte die de verschillende modellen bieden. Deze varieert van 1.900 - 2.075 mm in de Nieuwe Generatie XF tot maar liefst 2.145 - 2.200 mm in de XG+. De cabine van het vlaggenschip XG+ kent een volume van liefst 12,5 m3 en zet daarmee de nieuwe maatstaf in de truckindustrie.
De posities waarin de stoelen en de stuurkolom verstelbaar zijn, zijn ongeëvenaard en garanderen iedere chauffeur de best mogelijke persoonlijke rijpositie. Het is zelfs mogelijk een rijpositie in te stellen die op die van een personenauto lijkt. Verder kunnen de XG en XG+ worden uitgerust met een chauffeurs- en bijrijdersstoel die kan worden gedraaid, om na lange dag rijden even lekker in te relaxen.
Een opklapbare bijrijdersstoel is standaard. Daardoor ontstaat een onbeperkt zicht door de Vision Door met Kerb View Window en wordt bovendien nóg meer binnenruimte gecreëerd. De hoofdsteun kan als optie worden neergeklapt zodat naast het luxueuze DAF-bed een handig tafeltje ontstaat.
Het prachtige dashboard is een echte blikvanger en is zo ontworpen dat er ook een bijdrage geleverd wordt aan het unieke directe zicht. Het dashboard heeft centraal een fraai, 12-inch display voor alle aan het voertuig gerelateerde informatie. Voor de bediening van het DAF Navigation & Infotainment System is een tweede, 10-inch touchscreen aanwezig (optie). Alle belangrijke informatie is in één oogopslag zichtbaar.
De belangrijkste knoppen bevinden zich op de meest logische plaats op het dashboard en het eveneens nieuw ontworpen stuurwiel. Dat garandeert een optimale, intuïtieve bediening. Het ontwerp is daarmee volledig in lijn met de DAF-filosofie van 'Handen aan het stuur, ogen op de weg'. Als de ogen niet van de weg hoeven af te dwalen, komt dat zowel het comfort als de veiligheid ten goede. Op het centrale display kan de chauffeur kiezen uit twee verschillende lay-outs en vier informatieniveaus. Daarnaast is er ook ruimte om het digitale display naar eigen voorkeur in te delen.
Natuurlijk bouwen de Nieuwe Generatie DAFs voort op de ijzersterke reputatie van het merk voor het leveren van de beste bedden in truckindustrie. De lengte van de bedden bedraagt in alle uitvoeringen 2.220 mm en in de XG en XG+ zijn ze over de gehele lengte maar liefst 800 mm breed. Als optie is een prachtig DAF Relax Bed beschikbaar, dat mechanisch of zelfs volledig elektrisch verstelbaar is en een optimale ondersteuning van hoofd, rug en benen biedt.
Vanaf het volledig nieuwe bedieningspaneel op de achterwand kan een compleet scala aan functies eenvoudig vanuit het bed worden bediend: van verlichting en klimaat tot aan het geluidssysteem, de portierruiten en het dakluik. Het paneel biedt zelfs een bewakingsmodus (die de DAF digital vision systems met zowel het DAF Digital Mirror System als de DAF Corner Eye activeert) en een ‘alarmknop’ waarmee direct de claxon en de alarmknipperlichten in werking worden gezet.
Onder het bed zijn tal van opbergmogelijkheden, waaronder één of twee laden of één of twee koelkasten waarin 1,5 liter flessen rechtop kunnen staan. Zowel aan de linker- als rechterzijde van de cabine bevinden zich twee grote opbergruimtes die van buitenaf bereikbaar zijn en grote openingen kennen.
Met hun riante cabines bieden de Nieuwe Generatie DAFs een zee aan opbergruimte: in de consoles boven de voorruit, boven op het dashboard, in de portieren en onder het bed. Bovendien bieden de nieuwe XF, XG en XG+ veel ruimte voor documenten en losse spullen. Het dashboard heeft twee houders voor bekers, mokken en kleine flessen en natuurlijk ontbreekt ook DAF's wereldberoemde uitschuifbare tafel in het dashboard niet, om aan te eten of werken, nu nog groter dan ooit. Bovendien hebben de XG en XG+ een praktische lade in het onderste deel van het dashboard, waar papierwerk of een laptop eenvoudig een plaats vinden.
Met de prachtige interieurs van de nieuwe XF, XG en XG+ heeft DAF de perfecte ‘Home away from home' gecreëerd. Dat wordt ook geïllustreerd door een volledige LED-verlichting, die een scala aan opties biedt.
Optioneel leverbaar op de XG en XG+ is een stijlvolle sfeerverlichting, met 15 LED-lampen en -lichtstroken. Deze zijn instelbaar in helderheid en kleur en geven het interieur extra chachet. De volledige LED-interieurverlichting onderstreept de hoge kwaliteit van de Nieuwe Generatie DAFs, die verder wordt benadrukt door de eersteklas afwerking met prachtige materialen. Een goed voorbeeld is het zachte, gegoten materiaal van het dashboard, dat heerlijk aanvoelt en ook wordt gebruikt in luxe personenauto's. Het materiaal biedt de mogelijkheid om in het design moderne, strakke lijnen en hoeken toe te passen. Heel fraai.
Voor het hoogste comfort zijn de Nieuwe Generatie DAF XF, XG en XG+ standaard uitgerust met een automatische temperatuurregeling of – als optie – met een volledig geautomatiseerd klimaatregeling. Nieuw is een volledig geïntegreerde standairco, die als optie leverbaar is op de XG+. Deze zorgt voor automatische koeling of verwarming van het interieur, tijdens het rijden maar ook wanneer de truck geparkeerd staat.
Zelfs onder de zwaarste rijomstandigheden bieden de DAFs van de Nieuwe Generatie een eersteklas comfort en stabiliteit.
Omdat de voorzijde van de cabine 160 mm langer werd, was een volledig nieuw chassisontwerp vereist.
De nieuw ontworpen en nog stijvere dwarsbalken én een nieuwe aluminium onderrijbeveiliging (FUP) aan de voorzijde, zorgen voor een uitzonderlijke torsiestijfheid en een laag gewicht (-/- 38 kg), resulterend in een ongeëvenaard rijcomfort voor de chauffeur. Daar draagt ook de nieuwe cabineophanging aan bij, met een nieuw luchtveerdesign en de geïntegreerde crashenergie absorberende steunen aan de voorzijde van de cabine.
Verder is de achterasophanging opnieuw ontworpen en voorzien van een nieuwe geometrie en een nieuwe positionering van de koppelschotel. Dat alles leidt ertoe dat de XG en XG+ een verlengde wielbasis hebben (4.000 mm), en dat draagt bij aan superieure rijeigenschappen. Fantastische stuureigenschappen worden bereikt door een volledig nieuwe stuursysteem dat zich licht laat bedienen.
Zeer lage geluids- en trillingsniveaus leveren ook een belangrijke bijdrage aan het unieke comfort van de Nieuwe Generatie DAF. Ook op dit gebied zijn de XF, XG en XG+ de nieuwe benchmark.
Het leveren van een uitstekende kwaliteit, betrouwbaarheid en levensduur is bij DAF altijd de hoogste prioriteit geweest. En dat zal ook zo blijven. De ontwikkelingsprocessen van de Nieuwe Generatie DAF zijn gebaseerd op de principes van Design for Six Sigma en van Automotive Spice. Voor deze laatste werden audits uitgevoerd op niveau 2 en 3, wat binnen de truckindustrie indrukwekkend is.
In de testfase werden uitgebreide virtuele simulaties uitgevoerd, naast een volledige reeks functionele, duurzaamheids- en betrouwbaarheidstests op zowel de weg als in DAF’s state-of-the-art Technical Center. Bij klanten in heel Europa werden meer dan 150 veldtestvoertuigen in de dagelijkse praktijk ingezet. Op het moment dat de Nieuwe Generatie XF, XG en XG+ in productie wordt genomen, zal DAF zo het equivalent van zo’n 20 miljoen langeafstandskilometers aan ervaring hebben opgebouwd.
De wereld waarin we leven verandert. De noodzaak om de CO2-uitstoot als gevolg van de klimaatverandering te verminderen, de luchtkwaliteit in stedelijke gebieden te verbeteren en de verkeersveiligheid te verhogen voor vooral van kwetsbare weggebruikers, gaat hand in hand met de schaarste aan chauffeurs en de noodzaak om goede en professionele chauffeurs aan te trekken en te behouden.
DAF’s antwoord hierop is de nieuwe generatie XF, XG en XG+; een complete serie langeafstandsvoertuigen, waarmee de toekomst is begonnen en een nieuw tijdperk wordt ingeluid op het gebied van efficiënt transport, veiligheid en comfort voor de chauffeur.
De Nieuwe Generatie DAF vertegenwoordigt een volledig nieuw en zeer energie-efficiënt voertuigplatform, dat volledig voorbereid is op toekomstige aandrijflijnen, zoals e-motoren, plug-in hybriden, brandstofcellen en waterstofverbrandingsmotoren.
De ultramoderne dieselmotoren zijn schoon en zuinig en geschikt voor de nieuwste generaties biobrandstoffen (waaronder Gas-to-Liquid en HVO), alsook voor hernieuwbare e-fuels om CO2-uitstoot van het wegtransport verder te verminderen.
DAF begint de serieproductie van de geheel Nieuwe Generatie XF, XG en XG+ in het laatste kwartaal van 2021 met een reeks 4x2- en 6x2-trekkers. DAF starts the future!